fredag 12 oktober 2007

Vad ska man tycka om snö?

Av princip är jag emot snö. Allt blir så mycket besvärligare med snö. Snö kan det komma sista advent och ligga kvar till 13 dan. När jag nu tittar ut så är det 1 1/2 tum av det vita ( snödjup och dimensioner på plank mäts alltid i tum ). Att första snödämpen kommer nu i älgjaktsveckan stämmer ju med den lokala bondepraktikan och gällde väl för 30 år sen men inte på senare år. När jag nu går ut så ser jag nummerplåten på syrrans hoj som uppfordrande ber om några sista hojturer men det verkar kört. Sveriges Geologiska Undersökning ringer och undrar oroligt om snödjupet, man vill hinna kolla på fyndplatser i mineraljakten. Så det mesta av mina intressen störs av snö.

Ja men hotell, konferensanläggningar, bensinmack, m.fl. behöver ju en lång vinter med många skoterturister säger en bekant. Det kan man ju inte heller egoistiskt argumentera emot pga. den egna motviljan att skrapa bilrutor.

Som vanligt slösar man för mycket energi på att bry sig om pest eller kolera är det värsta man kan drabbas av istället för att ta det som det kommer och göra det bästa av nuläget.

Inga kommentarer: